Title (de)
Klangfarbe und musikalischer Zusammenhang. Beobachtungen zum Orchestersatz Richard Wagners
Language
German
Description (xx)
Ausgehend von den Ideen zur Klangdramaturgie von Tobias Janz soll anhand dreier kurzer Beispiele aus Tristan und Isolde exemplarisch aufgezeigt werden, wie Wagner die Techniken der Instrumentation in die Vorstellungen vom musikalischen Zusammenhang integriert. Dabei zeigt sich, dass die Instrumentation mit satztechnischen und harmonischen Mitteln interagiert, wodurch von traditionellen tonalen Funktionen abweichende ›Klangfunktionen‹ entstehen.
With reference to the idea of sound dramaturgy conceived by Tobias Janz, three short examples from Tristan und Isolde are analysed in order to show how Wagner’s concept of musical coherence comprises the technique of instrumentation. Thereby can be demonstrated that instrumentation interacts with textural and harmonic means, thus generating ›timbre functions‹ differing from traditional tonal functions.
Keywords (xx)
Instrumentation; orchestration; Klangfarbe; timbre; Richard Wagner; Tristan und Isolde; Klangdramaturgie; sound dramaturgy; tonale Funktionen; tonal functions; Klangfunktionen; Tristanakkord; Tristan chord; Mischklang; mixed sonority
DOI
10.31751/777
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Johannes Kohlmann
Editor
Michael Polth
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
11
Number
1
From Page
11
To Page
35
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2014
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:996473Handle
DOI
https://hdl.handle.net/11353/10.996473
https://doi.org/10.31751/777 - Other links
ISSN
1862-6742 - Content
- Details
- This object is in collection
- Metadata
- Export formats