You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:996475
Title
Klang gegen Rhythmus. Die Entwicklung von Texturen in Vladimir Tarnopolskis Foucault’s Pendulum
Language
German
Description (xx)
In Foucault’s Pendulum kombiniert Tarnopolski etablierte Verfahren und Stilistiken der Neuen Musik. Dennoch ist das Resultat nicht mit starren theoretischen Systemen greifbar, sondern fordert einen undogmatischen Zugang. Der Titel des Ensemblewerks, der auf ein berühmtes Experiment zum Nachweis der Erdrotation anspielt, wirft die Frage nach einem möglichen Verweischarakter der Musik auf. In Foucault’s Pendulum Tarnopolski combines well-established techniques and styles of contemporary music. However, the result cannot be interpreted with the help of rigid theoretical systems but requires a non-dogmatic approach. The title of this ensemble piece that alludes to a famous experiment intending to prove the fact of earth rotation brings up the question of the music’s potentially referential quality.
Keywords (xx)
russische Musik; Russian music; Vladimir Tarnopolski; Foucault’s Pendulum; neue Musik; contemporary music; Ensemblestück; ensemble piece; Metronom; metronome; Polymetrik; polymeter; Schichtung; layering
DOI
10.31751/791
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Hannes  Oberrauter
Editor
Michael  Polth
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
11
Number
1
From Page
115
To Page
129
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2014
Other links


1862-6742

Content
Details
Object type
PDFDocument
Created
18.07.2019 05:49:37
Metadata